Anonim

Med et stjernebillede i en klassisk sci-fi-horror-forudsætning og en overflod fan-teorier, der allerede oversvømmer Internettet, har Life meget at leve op til

og det sømmer det spændende fra start til brutal finish.

Image

David Jordan (Jake Gyllenhaal) i Columbia Pictures 'LIFE. © Sony Billeder

Image

Et team af videnskabsmænd om bord på den internationale rumstation opfanger en sonde, der vender tilbage fra Mars med det formål at forske på noget fundet på overfladen. For meget fanfare tilbage på Jorden opdager teamet en enkeltcelleorganisme og giver den navnet CALVIN.

Under et mikroskop bliver Hugh Derry (Ariyon Bakare) fascineret af opdagelsen og dens hurtigt udviklende form. Medspiller astronauter Doctor David Jordan (Jake Gyllenhaal), Roy Adams (Ryan Reynolds), Kat (Olga Dihovichnaya), Miranda North (Rebecca Ferguson) og Sho Kendo (Hiroyuki Sanada) holder øje med en sikker afstand, men med voksende bekymring.

CALVIN bliver hurtigt kraftig nok til at slippe ud af karantæne og begiver sig ud i en voldelig voldsom ransagning gennem rumfartøjet, hvorved besætningen frigøres. De overlevende har det desperate valg at lade udlændinge vende tilbage til Jorden eller ofre sig selv i et forsøg på at redde menneskeheden.

Det interstellære koncept med en enkelt placering (instruktør Daniel Espinosa tillader os kun et øjeblik fra selve håndværket), er et, der er blevet spillet mange gange før. Fra Alien til Gravity tilbyder den enorme tomhed i rummet sine egne regler og permutationer, der giver et andet tag, som publikum ser ud til at svøbe. Det ville være let, som Tyngdekraft endte med at gøre, at stole på denne krog for at drive fortællingen. Sandra Bullock-filmen fortjente bestemt plaudits for sine betagende visuelle effekter, men ved refleksion manglede plotets episodiske karakter.

Ryan Reynolds i 'Life' © Sony Pictures

Image

Espinosa, der tidligere har lavet thrillere som Safe House (med Denzel Washington og Ryan Reynolds), får tilføjet et rædselselement takket være den fremmede om bord. Denne idé er muligvis ikke original, med masser af referencer til John Carpenters The Thing (især i en nerveslyngningssekvens, der involverer en petriskål), men alt forbedres med en blomstrende og panache, der løfter det, der ellers kunne have været en forudsigelig genrefilm.

Indstillingen er en tæt tilnærmelse af nutiden, og karaktererne reagerer på en helt relatabel måde. Fra tapperhed til tilsyneladende fejhed leveres intet på en hammy måde. Reynolds får tidligt at skinne, og efterhånden som filmen skrider frem, får vi se mere fra de understøttende figurer såvel som fremtrædende vendinger fra Ferguson og især Gyllenhaal.

For alle de fine forestillinger og det troværdige drama, lad dig ikke narre af at tro, at dette er en 'sikker' film. De grusomme dødsscener spilles muligvis ikke for visceral gore, men de påvirker virkelig. Den fremragende score fanger dig regelmæssigt væk, ligesom den er beregnet til at gøre. Selv det moralske dilemma, der er kernen i filmen, får smarte spins, der sætter en forbløffende finale i gang.

Livet kan blive oprettet som genrefilm, men udvikler sig hurtigt til noget langt mere tilfredsstillende og ender med at blive en af ​​de fineste sci-fi-film i det sidste årti.

Bedømmelse: *****

Livet offentliggøres fra 24. marts